Przejdź do głównej zawartości
Czym są działy wariantowe?

Czasami zdarzają się sytuacje, w których klient ma do wyboru wariant jakiegoś produktu. Wówczas warto zastosować tzw. dział wariantowy!

Bartek avatar
Napisane przez Bartek
Zaktualizowano ponad 6 miesiące temu

Zastosowanie

Działy wariantowe znajdują swoje zastosowanie w sytuacjach, gdzie chcemy dać klientowi wybór dotyczący przeprowadzonych prac. Idealny przykład, który przedstawimy poniżej, to termomodernizacja, obejmująca montaż pompy ciepła i instalację ogrzewania podłogowego.

Klient ma prawo wyboru, który model pompy chce wybrać - mogą się różnić typem, mocą czy producentem. To będą nasze działy wariantowe, czyli opcje, które przedstawimy klientowi.

Jednocześnie są też tutaj prace, które musimy wykonać tak czy tak i nie zależą one od wybranej przez klienta pompy. Przykład - ogrzewanie podłogowe. Dlatego dział opisujący ten zakres prac nazywamy działem podstawowym, bo nie zależy on od wyboru klienta.

Jak włączyć opcję Dział wariantowy

Na poniższym zrzucie ekranu widzimy dział "Akcesoria opcjonalne", a tuż obok niego, z prawej strony widzimy zaznaczoną opcję "Wariant". To za pomocą tego przycisku daliśmy znać, że ten dział jest opcją dla klienta. Może, ale nie musi się zdecydować na ten konkretny dział.

Opcja "Wariant" dostępna jest wyłącznie, kiedy oferta składa się z więcej niż 1 działu.

Efekt końcowy

Zobaczmy teraz jak działy wariantowe prezentują się na ofercie.

Ustawienia generatora wydruku oferty

Na początek, zanim przejdziemy do widoku działów wariantowych na ofercie, trzeba zaznaczyć odpowiednie opcje w generatorze wydruków oferty.

Kluczowe jest włączenie "Podsumowania oferty" i zaznaczenie w nim opcji "Pokaż podsumowanie wariantów"!

Pozostałe opcje, nawet to czy podsumowanie oferty ma być uproszczone czy szczegółowe, nie mają znaczenia dla podsumowania działów wariantowych.

Widok działu

Dział wariantowy na ofercie nie różni się niczym od pozostałych działów - jedynie adnotacją, że jest to dział wariantowy. Największa różnica tkwi w podsumowaniu oferty, a konkretnie w "podsumowaniu wariantów", które włączyliśmy w generatorze krok wyżej.

Przykładowo, dział wariantowy, który opisaliśmy wyżej, na wydruku będzie prezentować się tak:

Podsumowanie oferty -> podsumowanie wariantów

To miejsce, w którym pokazujemy:

  1. Cenę poszczególnych działów podstawowych

  2. Cenę poszczególnych działów wariantowych

  3. Cenę całości usługi, jeśli klient zdecyduje się na dany wariant.

W poniższym przypadku mamy 1 dział podstawowy oraz 1 dział wariantowy. Widzimy, że dział podstawowy kosztuje prawie 12 tys. brutto, a do wyboru mamy dodatkowo akcesoria opcjonalne o wartości ponad 10 tys. brutto.

W zestawieniu oferty widzimy podsumowanie - jeśli klient zdecyduje się na akcesoria dodatkowe, łącznie będzie musiał zapłacić 22 tys. brutto.

Czy to odpowiedziało na twoje pytanie?