W tym artykule przejdziemy przez wszystkie elementy konfiguratora wydruku i pokażemy zmiany, za które odpowiedzialny jest każdy przycisk 💪 Domyślnie konfigurator wydruków wygląda następująco.
Ogólna zasada działania
Przede wszystkim:
Przyciski przy nagłówkach, np. "Wprowadzenie" czy "Zestawienia", działają na zasadzie włącznika on/off.
Przyciski z ptaszkiem to części opcjonalne, które możesz, ale nie musisz uruchamiać. Takie przyciski znajdują się np. przy "Stronie tytułowej" czy "Opisie do oferty".
Przyciski do kliknięcia z kółkiem to części, z których musisz wybrać jedną opcję. Na przykład, jeśli zdecydujesz się na włączenie "Podsumowania działu", to musisz określić, czy będzie to podsumowanie szczegółowe, czy uproszczone.
To może brzmieć dość skomplikowanie na papierze, ale w konfiguratorze wszystko będzie z pewnością intuicyjne :)
Rodzaj wydruku
Na początku należy wybrać, czy Twoja oferta ma charakter usługowy czy produktowy. To będzie determinować sposób wyświetlania pozycji.
Wprowadzenie
To część, która ma za zadanie z jednej strony nadać profesjonalny i estetyczny wydźwięk naszej ofercie, a z drugiej strony zebrać w jednym miejscu wszystkie potrzebne klientowi informacje (poza ceną). W skład wprowadzenia wchodzą strona tytułowa i opisowa, które opiszemy poniżej.
Strona tytułowa
Strona tytułowa zawiera:
logo Twojej firmy w prawym górnym rogu
zdjęcie tytułowe oferty
nazwę i tytuł oferty
opis początkowy
imię i nazwisko klienta
(opcjonalnie) - imię i nazwisko opiekuna klienta
Strona opisowa
W naszym przypadku strona opisowa składa się z dwóch stron. W ich skład wchodzą takie elementy, jak:
Dane klienta
Informacje o ofercie
Dane Twojej firmy
Opis do oferty (dodatkowe miejsce)
Kontenerki chrakteryzujące ofertę, pod kątem sposobu jej kalkulacji, udzielanej gwarancji czy proponowanej formie rozliczenia
Działy kalkulacyjne
To najważniejsza część oferty, w której wyceniamy poszczególne elementy oferty.
Kalkulacje
Dla pokazania różnic między sposobem wyświetlania pozycji, skorzystamy w każdym przypadku z takiego samego rozdziału, składającego się z jednej pozycji o następujących parametrach. Pozycja ta ma podpięte pod sobą 3 różne materiały.
Dodatkowo, dla pokazania różnic, do rozdziału dodaliśmy także materiał niepowiązany z robocizną - Klimatyzator ścienny Deluxe.
Oferta usługowa
Prosty standardowy
To najprostszy sposób wyświetlania pozycji. Pokazujemy tutaj wszystkie pozycje w całości - bez rozbijania ich na składowe. Dlatego pokazaliśmy tutaj pozycję numer 1 (bez podpiętych do niej materiałów) oraz pozycję numer 2 - materiał niepowiązany z robocizną.
Prosty scalony
Tutaj pokazujemy pozycje robocizny (bez rozbijania jej na powiązane materiały), a materiały niepowiązane z robocizną łączymy w jedną pozycję "Pozostałe materiały".
Prosty szczegółowy
Tutaj pokazujemy osobno pozycję robocizny oraz powiązanego z nią materiału (każdy z powiązanych materiałów jest osobno), a także pozycje materiału i sprzętu niepowiązanego z robocizną.
Pośredni
W tym widoku pokazujemy pozycje robocizny (w jednej, scalonej z powiązanymi materiałami pozycji) oraz osobno pozycje niepowiązane z robocizną. Każdą z pozycji robocizny dzielimy na cenę usługi oraz potrzebnych materiałów/sprzętów. Nie wymieniamy jednak dokładnie jakie materiały wchodzą w skład oferty.
Rozbudowany
W tym widoku pokazujemy pozycje robocizny (w jednej, scalonej z powiązanymi materiałami pozycji) oraz osobno pozycje niepowiązane z robocizną. Każdą z pozycji robocizny dzielimy na cenę usługi oraz potrzebnych materiałów/sprzętów. Pokazujemy tutaj dokładnie jakie materiały wchodzą w skład pozycji.
Ustawienia dodatkowe
W każdym z wyżej pokazanych ustawień możemy pokazać lub ukryć:
zdjęcie
rabat
ceny jednostkowe
Oferta produktowa
Oferta produktowa daje większe pole do opisania pozycji, za pomocą zdjęć, opisów i atrybutów.
Lista w widoku standardowym
To najprostszy sposób wyświetlania pozycji. Pokazujemy tutaj wszystkie pozycje w całości - bez rozbijania ich na składowe. Dlatego pokazaliśmy tutaj pozycję numer 1 (bez podpiętych do niej materiałów) oraz pozycję numer 2 - materiał niepowiązany z robocizną.
Lista w widoku scalonym
Tutaj pokazujemy pozycje robocizny (bez rozbijania jej na powiązane materiały), a materiały niepowiązane z robocizną łączymy w jedną pozycję "Pozostałe materiały".
Lista w widoku szczegółowym
Tutaj pokazujemy osobno pozycję robocizny oraz powiązanego z nią materiału (każdy z powiązanych materiałów jest osobno), a także pozycje materiału i sprzętu niepowiązanego z robocizną.
Tabela w widoku standardowym
To najprostszy sposób wyświetlania pozycji. Pokazujemy tutaj wszystkie pozycje w całości - bez rozbijania ich na składowe. Dlatego pokazaliśmy tutaj pozycję numer 1 (bez podpiętych do niej materiałów) oraz pozycję numer 2 - materiał niepowiązany z robocizną.
Tabela w widoku scalonym
Tutaj pokazujemy pozycje robocizny (bez rozbijania jej na powiązane materiały), a materiały niepowiązane z robocizną łączymy w jedną pozycję "Pozostałe materiały".
Tabela w widoku szczegółowym
Tutaj pokazujemy osobno pozycję robocizny oraz powiązanego z nią materiału (każdy z powiązanych materiałów jest osobno), a także pozycje materiału i sprzętu niepowiązanego z robocizną.
Ustawienia dodatkowe
W każdym z wyżej pokazanych ustawień możemy pokazać lub ukryć:
zdjęcie
numer katalogowy
ilości i jednostki
rabat
ceny jednostkowe
wartość pozycji
Podsumowanie działu
To zbiorcze podsumowanie wszystkich pozycji występujących w danym dziale. Może występować w dwóch formach.
Podsumowanie działu szczegółowe (z rozbiciem RMS)
Podsumowanie netto/VAT/brutto, z rozbiciem tych kosztów na robociznę, materiały i sprzęt.
Podsumowanie działu uproszczone (bez rozbicia RMS)
Jak wyżej, lecz bez rozbicia na robociznę, materiały i sprzęt.
Podsumowanie oferty
Zbiorcze podsumowanie oferty pod względem netto/VAT/brutto. Tutaj też znajduje się adnotacja końcowa, którą możesz wykorzystać na przykład do klauzuli RODO, bo po adnotacji końcowej znajdziesz miejsce na podpis klienta.
Szczegółowe (działy i rozdziały)
W tym przypadku podsumowanie rozbijamy na duże działy oraz mniejsze rozdziały.
Uproszczone (tylko działy główne)
Tutaj nie rozbijamy dodatkowo na rozdziały, podsumowujemy tylko działy główne.
Ustawienia dodatkowe
Pokaż robociznę, materiały i sprzęt
Powyższe podsumowanie, ale rozbite na robociznę, materiały i sprzęt.
Pokaż podsumowanie wariantów
Jeśli Twoja oferta zawiera w sobie działy wariantowe (więcej o nich TUTAJ) - to odpowiednie miejsce na ich podsumowanie i zsumowanie z działami podstawowymi. To pokaże klientowi jaka jest cena działów podstawowych, działów wariantowych oraz całej oferty w zależności od wyboru klienta.
Zestawienia
Służą one do wylistowania wszystkich materiałów, sprzętu czy robocizny, potrzebnych do zrealizowania całej oferty. Z doświadczenia wiemy, że najbardziej przydatne jest zestawienie materiałów. Możemy je wygenerować wraz z ich cenami oraz bez cen, by wykorzystać zestawienie np. jako listę zakupów do hurtowni. Zestawienia wszystkich 3 elementów wyglądają tak samo, zatem skupimy się na zestawieniu materiałów.
Zestawienie z cenami
Zestawienie bez cen
Katalog produktowy
Katalog służy do pokazania i krótkiego scharakteryzowania wybranych przez Ciebie materiałów i sprzętów użytych w ofercie.
Możesz tutaj dodać:
zdjęcie
krótki opis (max 250 znaków)
atrybuty domyślne - strona www, nazwa producenta, numer katalogowy
atrybuty własne
Wszystkie widoczne elementy możesz pokazać lub ukryć.
Karta produktu
Karta produktu służy do pokazania i pełnego scharakteryzowania wybranego przez Ciebie kluczowego elementu użytego w ofercie.
Możesz tutaj dodać:
zdjęcie
pełny, nieograniczony opis
atrybuty domyślne - strona www, nazwa producenta, numer katalogowy
atrybuty własne
Wszystkie widoczne elementy możesz pokazać lub ukryć.
Dodatkowe ustawienia
Pokaż numer oferty
To ustawienie decyduje, czy na stronie tytułowej oferty ma pokazywać się numer oferty, czy też nie.
Pokaż rabat
To ustawienie determinuje czy chcesz na swojej ofercie pokazać rabat. Ustawienie to jest globalne i działa na każdy element oferty, w którym może pokazać się rabat.
Pokaż ceny jednostkowe
To ustawienie determinuje czy chcesz na swojej ofercie pokazać ceny jednostkowe. Ustawienie to jest globalne i działa na każdy element oferty, w którym mogą pokazać się ceny jednostkowe.
Generowanie oferty
Po skonfigurowaniu wydruków, przejdźmy dalej korzystając z przycisku w prawym dolnym rogu okna. Pojawi się okno z trzeba możliwościami:
Podgląd - otworzy w nowej karcie podgląd Twojej oferty, byś mógł ją zobaczyć przed wysłaniem do klienta 👀
Zapisz do PDF - automatycznie zapisze Twoją ofertę w formie pliku .PDF na komputerze 💻
Wyślij na email - uzupełnij adres e-mail odbiorcy i dopisz kilka słów. Ofertę wyślesz do klienta z poziomu aplikacji SCCOT! 📧