Zastosowanie zestawień
Zestawienia materiałów i sprzętów to funkcja służąca do zebrania w jednym miejscu całego materiału użytego w ofercie. Taki podgląd pozwala na grupowe sprawdzenie poprawności cen, narzucenia rabatu czy odpowiedniej marży - wszystko zawiera się w jednym widoku.
Zestawienia działają grupowo - to znaczy jeśli dany materiał występuje w kilku miejscach w ofercie, wystarczy jedna zmiana ceny w zestawieniu, by zmienić cenę wszystkich materiałów tego typu - bez znaczenia w której pozycji się on znajduje.
Zestawienia materiałów i sprzętu działają dokładnie tak samo. Różnią się tylko zawartością, o czym mówi sama nazwa :) Dlatego dla ułatwienia, opiszemy tutaj tę funkcję na podstawie zestawień materiałów.
Jak to działa?
Żeby korzystać z zestawień, trzeba do pozycji w ofercie dodać materiał. Nie ma tutaj znaczenia, czy zostanie on dodany z kartotek, czy też ręcznie. W tym artykule będziemy działać na przykładowej ofercie składającej się chociażby z takich pozycji:
Oczywiście są to dane nieprawdziwe - przykładowe. Chodzi jednak o to, by zrozumieć jak działają zestawienia.
Zasady ogólne
Zestawienia znajdziesz wewnątrz oferty. Jest to zakładka w prawym, górnym rogu, tuż obok zakładek "Szczegóły" i "Ofertowanie".
Już na tym widoku możemy edytować takie parametry jak:
Nazwa
Jednostka miary
Cena katalogowa
Cena zakupu (po której kupujesz materiał)
Rabat
Cena ofertowa (która wyświetla się klientowi na ofercie)
Uzupełnij wszystkie 3 ceny (katalogową, zakupu, ofertową), a aplikacja sama przeliczy marżę (w procentach) na danym materiale oraz całkowity zysk (w PLN).
Rozdzielanie i scalanie materiałów
Jeśli ten sam materiał występuje na ofercie w kilku miejscach, ale różni się on nawet jedną wartością (na przykład rabatem) - pokaże się on w zestawieniach jako osobne pozycje.
Po zmianie odróżniającej je wartości w ten sposób, że te dwa materiały niczym się nie różnią...
Aplikacja scali je w jedną pozycję materiałów.
Po scaleniu widzimy, że materiał "Folia 1" ma w kolumnie "Wystąpienia" wartość 2. Czym więc są wystąpienia?
Wystąpienia
To informacja jak często w ofercie pojawia się dany materiał. Jeśli wystąpienia mają wartość 2, to znaczy że ten materiał występuje w ofercie w dwóch różnych pozycjach. Żeby sprawdzić ich dokładne pozycje, najedź kursorem na kolumnę wystąpienia i kliknij dwukrotnie, a następnie przejdź na zakładkę "Wystąpienia".
Dwuklik
Po najechaniu na przykład na okolice liczby porządkowej w zestawieniu, kursor zmieni się na taki:
Wówczas, kliknij dwukrotnie by otworzyć okno danego materiału.
Okno edycji materiału
Po skorzystaniu z opcji dwukliku na dany materiał, otwiera się okno jego edycji. Wygląda ono na przykład tak:
Zakładka "Szczegóły"
Widzimy tutaj i możemy zmienić takie parametry jak:
Nazwa
Jednostka miary
Cena katalogowa, zakupowa i ofertowa
Rabat dla klienta
Warto pamiętać, że jeśli zmienimy rabat to automatycznie obliczy nam się cena ofertowa, a jeśli zmienimy cenę to aplikacja obliczy jaki rabat właśnie nadaliśmy.
Zakładka "Wystąpienia"
Tutaj widzimy gdzie dokładnie w ofercie występuje dany materiał. Tutaj także możemy zmienić jego nazwę, normę czy ceny.
Skrajnie z prawej strony widzimy odnośnik, który po kliknięciu przenosi nas dokładnie do miejsca, gdzie znajduje się dany materiał.
Zmiany cen i obliczanie marży
Marża to wartość, która mówi jaki procent tego, co zapłaci klient, zostaje w Twojej kieszeni. Jest ona obliczana na podstawie ceny ofertowej i ceny zakupu. Ta sama wartość, ale w postaci kwoty, to zysk. Dlatego odpowiednie manipulowanie ceną ofertową pozwoli Ci na uzyskanie żądanej marży.
Wydruki
Żeby pokazać lub ukryć na wydruku daną pozycję, wystarczy zaznaczyć lub odznaczyć ptaszek z prawej strony materiału. Żółty, zaznaczony przycisk oznacza, że dany materiał będzie pokazany na wydruku.
O tym, jak wydrukować zestawienia pisaliśmy tutaj.
Podsumowanie
Zestawienia materiałów w ofercie to podsumowanie wszystkich materiałów z danej oferty w jednym widoku. Pozwalają na zmiany cen, nakładanie marży lub rabatu, obliczania zysku oraz uniknięcia błędów cenowych. Zestawienie możesz wydrukować i przedstawić klientowi lub wykorzystać jako listę zakupową.